بازدید از قطعه اول خط انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق

بازدید از قطعه اول خط انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق
28 آبان 1398

به منظور اطلاع از آخرین وضعیت پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق مورخه ۲۸/0۸/۹۸ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان کرمان به همراه استاندار محترم استان هرمزگان از بخش‌های مختلف از جمله سایت و تأسیسات نمک زدایی آب دریا، ایستگاه‌های پمپاژ، پست‌های برق و تونل حاجی آباد قطعه اول، این پروژه عظیم بازدید نمودند.
طی این بازدید، جلساتی در سایت نمک زدایی و ایستگاه پمپاژه شماره۳ قطعه اول خط انتقال آب در منطقه رضوان برگزار گردید. که طی آن مدیر عامل محترم شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس جناب آقای مهندس یاری و مدیر دستگاه نظارت قطعه اول جناب آقای مهندس مجد ثابتی از کارشناسان شرکت مهندسی مشاور طوس آب در خصوص اجزای پروژه، روند پیشرفت در حوزه‌های مختلف تأمین، اجرا و نیز مشکلات پیش روی این طرح توضیحات مبسوطی ارائه نمودند.
طی این نشست، مدیر عامل محترم شرکت مهندسی مشاور طوس آب جناب آقای دکتر نی‌ریزی شرح کاملی از چشم انداز رشد نیازهای آبی شرب و صنعت در فلات مرکزی ارائه نمودند. با توجه به محدودیت منابع آبی داخل کشور در منطقه، ضروری است که به تدریج حدود دو میلیارد متر مکعب در سال از حوضه های آبی کشورهای مجاور و یا از طریق نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان و‌ خلیج فارس جهت تأمین نیازهای شرب و صنعت تا سال 1420 وارد منطقه گردد. بدیهی است اطمینان از کیفیت و پایداری این منابع بسیار حائز اهمیت است.
همچنین در این جلسات بر لزوم پیگیری و تثبیت تخصیص و حق برداشت آب از دریاهای عمان و خلیج فارس قبل از تصویب کنوانسیون‌های بین‌المللی که برداشت آب از دریاهای آزاد را محدود نموده و می‌تواند کشور را با چالش جدی بحران آب مواجه نماید تأکید شد.
در این جلسه نماینده محترم مردم کرمان آقای دکتر زاهدی اظهار داشتند: این پروژه یک ابر پروژه می باشد چرا که از ۷۰ پروژه بزرگ زیرمجموعه خود شکل یافته است. ایشان ادامه دادند اجرای این طرح یک موفقیت بسیار بزرگ برای کشور بوده که بخش عمده ای از کارهای آن به دست کارشناسان و تولیدکنندگان داخل کشور صورت پذیرفته است و اجرای چنین طرح‌هایی که متکی به شرکت‌های خصوصی داخلی کشور است در پیشرفت کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
در خاتمه نمایندگان استان کرمان از جمله آقای دکتر پورابراهیم توضیحاتی به‌منظور لزوم پیگیری مسئولین استان کرمان جهت اجرای هر چه سریع‌تر و عملیاتی نمودن فاز دوم پروژه که  زیرساخت‌های آن به صورت کامل آماده گردیده است و تنها می‌بایست تامین بودجه آن در اسرع وقت عملیاتی شود تأکید نمودند.