• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

راه اندازی و بهره برداری طرح انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور (قطعه اول)

راه اندازی و بهره برداری طرح انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور (قطعه اول)
4 مهر 1399

بهره برداری از خط انتقال آب گلگهر؛ رویدادی بزرگ برای صنعت آب کشور که قطعاً شرکت مهندسی مشاور طوس آب نقش کلیدی در آن ایفا نموده است. در ذیل به جزئیات این طرح می پردازیم:

معرفی، موقعیت طرح: بخش مهمی از معادن ایران نظیر معادن سنگ آهن و معادن مس در جنوب شرق کشور به‌ویژه در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد واقع شده است. در حال حاضر طرح‌های توسعه‌ای بزرگی در زمینه صنایع معدنی همچون تولید و فرآوری سنگ آهن، کنسانتره، گندله، فولاد سازی و استخراج و فرآوری مس در دست اقدام است.

شرکت معدنی و صنعتی سنگ آهن گل گهر، شرکت ملی مس ایران و شرکت معدنی صنعتی چادرملو برای تأمین آب تأسیسات موجود و طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام منطقه، طرح نمک زدایی آب دریا در منطقه خلیج فارس و انتقال آن را به محل‌های مصرف در دستور کار قرار داده‌اند. در این راستا شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس تأسیس و مسئولیت مدیریت و راهبری این طرح بزرگ را به عهده گرفته است.
در فاز اول طرح، 130 میلیون متر مکعب آب دریا در سال نمک زدایی شده و در مسیری به طول حدود 970 کیلومتر (با احتساب 150 کیلومتر انشعاب معدن چادرملو) به محل‌های مصرف (مجتمع صنعتی معدنی گل گهر، مجتمع مس سرچشمه، مجتمع فولاد اردکان یزد، مجتمع صنعتی معدنی چادر ملو) انتقال داده می‌شود.
کارفرما: شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس
مدیریت طرح:  شرکت مهندسی مشاور یکم
مشاور: شرکت مهندسی مشاور طوس آب
طرح انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور در قالب سه قطعه اصلی طراحی و اجرا می‌گردد.
الف-قطعه اول: خط انتقال از تأسیسات نمک‌زدایی بندرعباس واقع در غرب بندرعباس شروع و به سمت معدن گل گهر سیرجان (رقوم ارتفاعی حدود 1800 متر) امتداد می‌یابد. طول خط انتقال قطعه اول حدود 300 کیلومتر و دبی آن 4/4 متر مکعب در ثانیه می‌باشد که شامل 7 ایستگاه پمپاژ و دو مخزن تعادلی است.
ب-قطعه دوم: خط انتقال آب از محدوده گل گهر (رقوم ارتفاعی حدود 1800 متر)  شروع و به سمت مجتمع مس سرچشمه (رقوم ارتفاعی حدود 2750 متر)  امتداد می‌یابد. طول خط انتقال قطعه دوم حدود 150 کیلومتر و دبی آن 3 متر مکعب در ثانیه می‌باشد.
ج-قطعه سوم: خط انتقال آب از مخزن ایستگاه پمپاژ 3 قطعه دوم (رقوم ارتفاعی حدود 2190 متر) در محدوده معدن سرچشمه شروع و به سمت مجتمع فولادسازی چادرملو در اردکان یزد (رقوم ارتفاعی 1180 متر) امتداد می‌یابد. طول خط انتقال قطعه سوم با احتساب انشعاب معدن آهن چادرملو حدود 520 کیلومتر (خط اصلی بطول 370 کیلومتر و خط انشعاب معدن چادرملو150 کیلومتر) دبی خط اصلی 2 متر مکعب در ثانیه می‌باشد.
هدف طرح: در فاز اول طرح ظرفیت تولید معادل 180 میلیون مترمکعب بوده که از این میزان، 50 میلیون متر مکعب برای استان هرمزگان و 130 میلیون مترمکعب برای مصرف معادن گلگهر، مس سرچشمه و چادرملو و سایر مصارف در مسیر خط تخصیص داده شده است.  
در فاز 2 و 3 طرح نیز برنامه‌ریزی شده است معادل 470 میلیون مترمکعب آب به محل مصارف انتقال داده شود.
مهم ترین رویداد های طرح:
قطعه اول طرح تأمین و انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور تا پایان شهریور ماه 1399 حدود 98 درصد پیشرفت داشته و هم اکنون راه اندازی و بهره برداری اولیه طرح صورت گرفته است. بدین منظور آب از تأسیسات نمک زدایی تحویل گرفته شده و طی هفت مرحله پمپاژ به مخزن گلگهر واقع در 300 کیلومتری آب شیرین کن پمپاژ شده است و در حال حاضر بخشی از آن به سایت آبی مجتمع معدنی و صنعتی گلگهر تحویل می‌گردد.